Koło naukowe

Studenckie Koło Naukowe przy Zakładzie Stomatologii Dziecięcej CMUJ zrzesza studentów chcących pogłębiać i rozwijać wiedzę z zakresu stomatologii wieku rozwojowego. W ramach prac w Kole członkowie mają możliwość poszerzania swojej wiedzy i doskonalenia umiejętności praktycznych.

Działalność SKN  polega na uczestnictwie Studentów w realizacji projektów naukowych w ramach grup zadaniowych pod kierunkiem Opiekunów Koła oraz daje możliwość rozwoju, prowadzenia badań, tworzenia prac oraz publikacji naukowych.

Aktywności Koła mają na celu: uzyskanie przez Studentów praktycznych umiejętności klinicznych, realizację projektów naukowych w dziedzinie stomatologii wieku rozwojowego.

Aktywności Koła o charakterze naukowym: analiza i interpretacja dostępnych danych klinicznych, prowadzenie badań ankietowych, opracowanie i  publikacje prac oryginalnych w czasopismach naukowych,  prezentacje na konferencjach towarzystw naukowych. 

Forma zajęć: spotkania Koła – w zależności od potrzeb aktualnie realizowanego projektu, zwykle 1-3 miesięcznie,  preferowaną formą działania Koła są kilkuosobowe “grupy zadaniowe” pracujące nad poszczególnymi projektami,  uczestnictwo w dyżurach lekarskich w Zakładzie Stomatologii Dziecięcej oraz warsztatach praktycznych.

 

W roku akademickim 2019/20, 2020/2021 oraz 2021/2022 w ramach działalności Koła Naukowego przy Zakładzie Stomatologii Dziecięcej prowadzone były/ są  następujące projekty naukowe:

  1. Starcie zębów u pacjentów w wieku rozwojowym: przyczyny, leczenie i sposoby zapobiegania.
  2. Znaczenie sposobu oddychania, połykania i funkcji języka dla prawidłowego rozwoju uzębienia u pacjentów w wieku rozwojowym – przegląd literatury.
  3. Ocena sposobu oddychania i połykania u pacjentów leczonych Zakładzie Stomatologii Dziecięcej CMUJ w Krakowie.
  4. Znaczenie sposobu oddychania, połykania i funkcji języka dla prawidłowego rozwoju uzębienia u pacjentów w wieku rozwojowym w ocenie studentów stomatologii i logopedii.
  5. Kryteria wyboru środków higieny jamy ustnej przez rodziców.
  6. Ocena znajomości chorób zębów przez lekarzy pediatrów na podstawie

badania ankietowego.

  1. Pierwsza pomoc w urazach zębów – znajomość zagadnienia wśród trenerów i nauczycieli wf.
  2. Pierwsza pomoc w urazach zębów – znajomość zagadnienia wśród pacjentów i opiekunów.
  3. Zaburzenie wyrzynania zębów stałych – opis dwóch przypadków

klinicznych.

  1. Odbudowa zębów mlecznych – kryteria wyboru techniki i materiału do odbudowy krok po kroku.
  2. Leczenie endodontyczne zębów mlecznych w świetle współczesnej literatury – przegląd piśmiennictwa.
  3. Przedwczesna utrata zębów mlecznych – wpływ na rozwój uzębienia i metody leczenia.

 

 

 

 

W roku 2021 dwa projekty badawcze uzyskały zgodę Komisji Bioetycznej UJ na realizację

  1. „Kryteria wyboru środków higieny jamy ustnej w aspekcie profilaktyki próchnicy u pacjentów w wieku rozwojowym na podstawie badania ankietowego rodziców/opiekunów”
  2. „Pierwsza pomoc w urazach zębów w u pacjentów w w wieku rozwojowym – znajomość zasad udzielana pierwszej pomocy w urazach zębów przez nauczycieli wychowania fizycznego, trenerów, instruktorów sportowych na podstawie badania ankietowego”.

Oba projekty są w końcowej fazie realizacji i przygotowania publikacji.

 

Opiekun koła 

lek.dent. Małgorzata Jamka-Kasprzyk

malgorzata.jamka-kasprzyk@uj.edu.pl

 

.


Powrót